Gingivoplastika

27.01.2020

   Gingivoplastika   

Co, proč, kde, jak a za kolik?
Dnes odpovím na tyto otázky a k tomu ještě na následující:
              •Jaká je moje zkušenost?
              •Co bolest?
              •Můj výsledek?
             •Je nutné opakování?
+ VYJÁDŘENÍ vzp pojištovňy proč toto ošetření nehradí.

         V dalších článcích se s vámi podělím o odpovědi na otázky tykající se botoxu proti gummy smiley. 
UPOZORNĚNÍ: V článku se nacházejí fotografie obsahující dutinu ústní, krev a laserem ošetřenou tkáň. 

Co to vlastně je?

Gingivoplastika je zjednodušeně jakékoliv ošetření dásně. 
(gingivoplastika - úprava volné dásně u krčku zubu, případně zakrývání obnažených krčků zubů štěpem sliznice z horního patra dutiny ústní.)

Proč?

Je to jeden ze tří způsobů jak se zbavit dásňového úsměvu / gingválního úsměvu / gummy smile .
1. Způsob je chirurgický a to buďto: Ortognátní operace která je jednodušeji popsáno jako "odseknutí horní čelisti s následným přišroubováním v jiné poloze a dlouhá(cca 2 měsíční) rekonvalescence"
                           nebo
 Chirurgické odstranění horní uzdičky, vnitřní části rtu a dásně a následné přišití známé pod pojmem Lip Repositioning (v galerii na konci článku je animovaný proces, pro reálné fotky se podívejte na google)
2.Způsob je bioplastickým výkonem. (bioplastika = kontrolované vytvoření vlastní plnohodnotné tkáně na základu aplikace bioplastického materiálu bez použití skalpelu a s trvalým efektem) kdy pacientovy naroste jeho vlastní tkáň která překryje viditelnou část dásně a tím se zcela přirozeně sníží linie úsměvu. 
3.Způsob je Gingivoplastika laserem nebo chirurgicky, jde o (laické vysvětlení) laserové odstranění přebývající dásně u korunek zubů. Při čemž laserem se jedná o rychlou, tělem lépe přijatelnou, téměř bez komplikační metodu. Jelikož se jedná o LÉKAŘSKÝ laser (ověřený a hojně využívaný lékařský nástroj), je rekonvalescence velice krátká, hojení je rychlejší, pohodlnější a téměř bezbolestné- naproti tomuto ošetření skalpelem. 
 A tu jsem zvolila právě já sama. Jelikož, i kvůli tomu že mam rovnátka se mi při srovnání zubů odhalilo vetší množství dásně a tak se mi často na odhalující se dásni tvořili afty. Po zákroku a botoxu se mi aft na horní dásni už neudělal. 

Kde?
Já osobně jsem zvolila kliniku LK denta s.r.o. v Brně, jelikož mi pan doktor Krupička byl nejvíce sympatický, ochotný a jeho sestřička byla moc milá při objednání (o rychlém termínu ani nemluvím), stejně tak mi dokázali zodpovědět mé otázky aniž bych musela čekat na konzultaci (což je u ostatních klinik opravdu problém)!
Jelikož na Pražských klinikách kde toto ošetření provádějí jsem byla naprosto vyignorována bez jakékoliv omluvy nebo vysvětlení a to i když jsem jim psala a volala 3x. 
Nicméně v Praze se tímto ošetřením zabývá například: Kvalident
                                                                                               DesignDent
                                                                                              Zubní péče s.r.o. 
Samozřejmě každému může být sympatická/sedět víc jiná zubní klinika než mě.

JAK?

Jako první je konzultace, kdy se s ošetřujícím doktorem dohodnete na tom co, jak, proč, za kolik, co se bude dělat a jaký bude výsledek, odpoví vám na otázky a založí si vaší zdravotní kartu.
Následuje návštěva kdy se bude už něco dít. Pan doktor si vyfotí vaše před,(v popřípadě, že ho nepotřebuje tak ne) následně s Vámi probere ještě jednou co se bude dít. aplikuje Vám anestezii do dásně přiléhající k zubům (ke každému zubu zvlášť), vypláchnete si ústa od anestezie- NEPOLYKEJTE JÍ a pan doktor začne. Je možné vyměřování a následné předkreslení obrysu, u mně se to nedělo. Dá vám i sobě na oči brýle aby se vám nebo jemu nepoškodil zrak protože je to velice výkonný laser a začne laserem odstraňovat dáseň. Od chvíle kdy vám píchne anestezii neucítíte nic cca ještě 1-2 hodinky, takže necítíte co vám v puse dělá, jestli je již hotovo nebo ne (ale to vám řekne sám). 
Po skončení zákroku vám dodá informace ohledně hygieny, následné péče a kontroly. 
                            Hojení gingivoplastiky při použití laseru je cca 10 dní. 
V mém případně jsem se s panem doktorem domluvila skrz email a telefon a administrativní část jsme vyřešili při první návštěvě. Jelikož mi laserem ošetřoval všechny zuby na horní čelisti, návštěva byla na dvakrát. Při první návštěvě mi ošetřil dáseň na předních zubech ke špičákům a po dvou týdnech jsem přijela na kontrolu a ošetření zbývající dásně u zadních zubů.. Ošetřeni celé čelisti mě vyšlo celkem zhruba na 7 000Kč, včetně anestezií, ústní vody a kartáčků.
Edit: 19.3.2022
Ještě bych ráda dodala tipy co se hojení týká, které jsem myslela, že tu mám. A nemám... 🤦‍♀️. Pan doktor mi doporučil používat Corsodyl gel na hojení, a k tomu Mundisal anestetický gel. Protože dásně byly bolavé a kdybych čistila mezizubním kartáčkem bez Mundisalu bolelo by to o dost víc. Jak jsem si i vyzkoušela. Takže při každém čištění nanést Mundisal, chvilku počkat aby začal působit a potom čistit mezizubním kartáčkem s Corsodylem. Jsou to gely normálně dostupné v lékárně. I samotná dentální hygienistka mě za tento postup pochválila. Hojilo se to díky gelům rychleji a lépe. 

Co se týká kartáčku, bylo mi doporučeno koupit si nejjemnější který je k dostání. Kvůli šetrnosti k citlivým dásním- fakt byly bolavé prvních pár dní. Tak jsem se poradila se Simčou z profilu @z_denicku_dentalni_hygienistky a potom naběhla do růžového obchodu se zubními potřebami. A proto jsem vybrala rovnou tenhle Curaprox Surgical, který je právě i určený na čištění po zákrocích.


Vyjádření pojišťovny k proplaceni tohoto úkonu mi nebylo umožněno ačkoliv jsem se ptala a to 2x.  Ani jednou mi neodpověděli i když jsem se po odpovědi doslova pídila. 
Proplaceni jsem chtěla kvůli tomu, ze mi ošetření laserem bylo doporučeno od doktorky kvůli syndromu DNA které způsobuje výrazné jizvy po VŠECH chirurgických zákrocích.